انتخابات نماد حضور مردم در سرنوشت خود است و از طرفی مردم طبق فرمایش
حضرت علی علیه السلام ستون دین (عماد الدین)1 معرفی شده اند.
در این انتخابات نکته جالبی وجود داشت و آن رقابت جدی بین دو روحانی بود در حالی که
تنوع کاندیدا از هر سلیقه و جریان سیاسی وجود داشت؛ اما مردم پشت سر روحانیت به رقابت پرداختند.
بعد از انتخابات و گرفتن جشن بزرگ ملی،باز با رهبری روحانیت بصیر و آگاه بدون هیچ تنشی این جشن
به کام مردم شیرین شد .بر خلاف عادت پیشین که دو کاندید رقیب یا کسانی که به فینال رسیده بودند
به جای جشن و تبریک به یکدیگر ، در کمال بی تقوایی سران هر دو جریان حضور مردم را به بدترین و
تلخ ترین حادثه بعد از انقلاب تبدیل کردند که هنوز هم تلخی آن بر طرف نشده است.
یکی با کمال بی ادبی عده ای از مردم را خار و خاشاک نامید! و طرف مقابل هم در کمال وقاحت با
طرح تقلب و...با اردوکشی خیابانی و آتش زدن سطل آشغال ...گسل خطرناکی در بین مردم که ستون
و صاحب انقلابند به وجود آورند که اگر درایت رهبری نبود خدا می داند کار به کجا ختم می شد.
اما در این انتخابات با یک تبریک ساده جشن مردم را مضاعف کردند و ارزش کار مردم را به گوش جهانیان
رساندند!!
امید است این یک نقش راهی باشد که کسانی که قاعده بازی را بلد نیستند وارد میدان نشوند .
اگر طرف مقابل هم بر کرسی ریاست نشست سراغ بهانه و...نروند!!!!!!!!!!
1- نامه آن حضرت به مالک اشتر
در مکتب قرآن انسان هر لحظه بر سر جلسه امتحان نشسته است ،سلامت،بیماری ،
فقر ،ثروت و داشتن یا نداشتن اولاد همه و همه از دیدگاه قرآن امتحان است .
اما جالب این است که این امتحانات؛ مثل امتحانات روزانه ای است که یک معلم می گیرد تا
دانش آموزان را برای امتحان نهایی آماده کند ، ملاک قبولی در امتحانات آخر ترم است؛
ولی بدون شک امتحانات میان ترم یا کمکی نقش زیادی در درس خواندن و قبولی آخرسال
دارند.از طرفی امتحانات هر کسی بستگی به درس یا سطح پایه درسی او دارد ، امتحان
الهی هم برای افراد مختلف بستگی به درجه ایمان و اعتقاد آنها دارد که سختترین آنها
برای اولیاء الهی در نظر گرفته است.
خداوند معتال هم در بعضی از آیات مثل:وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ1... انگشت بر روی امتحانات روزانه یا هفتگی
گذاشته است ، اگر کسی در این امتحانات قبول شود؛ قطعا در امتحانات آخر سال که سالی یک بار
یا دوبار گرفته می شود، قبول خواهد شد.خداوند جریان امتحان ترمی خود را در یک یا دوبار در سال
این طور بیان می فرماید:
«یُفْتَنُونَ فی کُلِّ عامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَیْنِ ...در هر سال، یک یا دو بار آزمایش مىشوند»2
این آیه قران که سالی یک یا دو بار از بندگان را امتحان عمومی به عمل می آورد اختصاص به صدر
اسلام ندارد که مردم سالی یک یا دوبار گرفتار جنگ یا قحطی می شدند ، در زمان ما هم این امتحان
الهی آبدیت و به روزشده که انتخابات یکی از مصادیق بارز آن است .
در انتخابات آمار گناه به صورت تصاعدی بالا می رود و شاخصهای آماری تهمت و دورغ و...را در بالاترین
سطح قرار دارند و چه افرادی که در این امتحان ریزش و مردود می شوند .
ای کاش دانش بشری موفق به یک دستگاه گناه سنج می شد که جای آن واقعا در جامعه خالی
است تا ضریب جیمی ردشدهگان را چه با سرعت نشان دهد.
به هر حال انتخابات هم یک تکلیف شرعی است و هم یک امتحان الهی است ،ورود در این صحنه
لازم است ولی عبور از خطوط قرمز و گناه حرام شرعی و گناه کبیره است. نباید به خاطر دنیا دیگران
آخرت خود را خراب کرد ، اگر ضعف مدیرتی از مسئولی دیدیم با سند می توان دیگران را آگاه کرد ولی
ذره بین را روی آن گذاشت و چندمورد را هم ما اضافه کنیم شرعا مجاز نیست.
به نظر بنده در مناظرات اخیر بعضی از کاندیدا نمره قبولی نگرفتند و آبروی نظام را خدشه دار کردند .
به هر حال بر مردم عزیز و مومن لازم است با حضور خود جواب بد اخلاقی ها را بدهند ولی از
خط قرمز عبور نکنند. چه زیبا رهبر عزیز فرمودند : انتخابات حق الناس است. چیزی تا ناس گذشت نکند
خداوند هم گذشت نمی کند!!!!!!!
1-بقره آیه 155
2- توبه آیه 126
یکی از اعتقادات مسلمانان بخصوص شیعیان، ظهور امام زمان عج می باشد.
ظهور یعنی آشکار شدن و قابل رویت بودن است که این کلمه در مورد امام عصر
در مقابل غیبت بخصوص غیبت کبری آن حضرت بکار می رود.
بعد سالیان متمادی که از غیبت کبری گذشت و خداوند اذن ظهور به امام زمان عج داد،
یک تحول عظیم و شگفت انگیزی در جهان رخ خواهد داد که توصیف آن در توان ما نیست.
به تعبیر معروف : «شنیدن کی بود مانند دیدن».
شاه بیت حکومت بعد از ظهور« گسترش بی نظیر عدالت »در سراسر جهان است که
پیامبر اسلام بشارت آن را به منتظران ظهور می دهد آن حضرت فرمود:
یملاء الأرض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئتْ ظلماً و جوراً 1
شخص یا جامعه ای که طعم ظلم و ستم را چشیده باشد، وقتی آن عدالت مهدوی را ببیند
خداوند می داند که چه حالی پیدا می کند.!!!!!!
این ظهور عمومی و در پهنه هستی اتفاق می افتد و برای همیشه پرونده ظلم و جور بسته می شود.
تنها راه برای نزدیک تر شدن این ظهور عمومی ،آمادگی اجتماعی برای اطاعت بی قید و شرط از آن
حضرت و پذیرفتن دستور الهی و عمل به آنهاست.
اما یک ظهور شخصی و انفرادی هم برای افراد خاصی پیش بینی شده است که می توانند امام عصر را
در زمان غیبت آشکارا رویت کنند و به خدمت آن حضرت برسند و از عنایات آن حضرت بهره مند شوند.
راه این ظهور فردی فقط تقوی الهی در حد استاندارد شرعی است که نمونه عینی آن برای خیلی
از اولیائ الهی اتفاق افتاده است. هر چند ما باید سخاوت بیشتری داشته و آن ظهور عمومی و همه
جانبه حضرت را از خداوند طلب نماییم ، اما در ضمن این هدف نهایی می توان هدف میانی هم در نظر
گرفت و ظهور و رویت آن حضرت را برای شخص خود در زمان غیبت از خداوند در خواست کرد؛زیرا آن
حضرت الان در بین ما وجود دارد و فقط ناشناخته است و یک تقوی ناب می تواند به محضر آن
حضرت شرف یاب شد.
ثمره و فائده این ظهور شخصی این است که ما را برای زمینه سازی آن ظهور کبری و عمومی جدی تر می کند.
1-کنز العمال، ج 14، ص 175.
وعده یک نوع خبرخوش است که در آینده اتفاق می افتد و بیشتر جنبه بشارت دارد بر خلاف وعید
که در کارهای شر و منفی بکار می رود. خداوند در قرآن صراحتا قول داده که به وعده های خود
عمل کند و تخلف نکند:لاَ یُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ...1
خداوند در قرآن انواع وعده ها را به مومنین می دهد ،بعضی از آنها برای جهان بعد از مرگ
و بعضی هم برای این کره خاکی (ارض )است.
بهترین وعده خداوند برای زندگی دنیا مربوط به «حکومت جهانی امام زمان عج» است .
در سوره نور آیه 55 می فرماید:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ
مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی
لا یُشْرِکُونَ بی شَیْئاً»
خداوند در قرآن کریم ابتدا چندین وعده موقت و زودگذر مثل جریان غلبه رومیان بر ایرانیان در کمتر از 9 سال
برای تقویت قلوب مومنین می دهد تا آنها را خوب شارژ کند که آمادگی لازم را برای شنیدن بهترین و
اساسی ترین وعده خود داشته که در واقع"تیر خلاص" به بدنه ظلم و فساد است ؛ و آن
حکومت جهانی است که روزی توسط امام زمان عج و مومنین صالح اتفاق خواهد افتاد.
این وعده الهی و حکومت صالحان که در آیه به آن اشاره شده ، چهار شاه کلید دارد که
هر کدام دنیایی حرف دارند:
اول : وعده حکومت یعنی زیر ساخت برنامه ها مدرن و حیاتی در دست آنهاست.
دوم: دین رسمی جهان یکی خواهد شد و دین های خود ساخته و پوشالی برچیده خواهد شد.
سوم:جنگ و خون ریزی به خط پایان می رسد و مردم در امنیت کامل زندگی خواهند کرد.
و در آخر عباذت مخلصانه اتفاق می افتد و از ریا و...خبری نیست.
در واقع سند تحول با همه شاخ و برگ علمی ،اقتصادی و معنوی ... در مقیاس وکیفت
بالا فقط در آن روز امضاء و اجرایی خواهد شد.!!!!!
این تفکر در واقع صفت یاس را در دل مومنین ذوب کرده و هر نسل خود را آماده تر می کنند
برای اجرای این وعده ناب و دوست داشتی خداوند و امید در دلها کاشته خواهد شد.
به امید آن روز ما هم خودمان را جاده صاف کن این عزیزان قرار داده و به وسع و توانمان با ظلم
و جور مبارزه کرده و کمک کار محرومان و صالحان باشیم، شاید خداوند ما را هم در انتهای صف
آن خوبان خداوند قرار دهند.
یا صاحب الزمان ادرکنا
1-آیه 6 سوره روم
همان طوری که قلب انسان تحت شرایطی مثل؛ فشار عصبی ، چربی زیاد، عدم تحرک و...
ممکنه ایست کند و به حیات طبیعی انسان پایان دهد ، عقل بشر هم تحت عواملی مثل :
هوای نفس ممنکه ایست عقلی پیدا کند و به حیات انسانی و معنوی او پایان دهد.
با اینکه وجه تمایز انسان و حیوان همین عقل است و از آن بالاتر تمام احکام الهی در صورتی
واجب می شود که انسان دارای عقل باشد و اگر از عقل درست حسابی برخوردار نباشد و به
اصطلاح فقهی«سفیه» باشد، هیچ یک از احکام بر او واجب نیست .
عقل نظری که موتور محرکه تمام تحقیقات علمی است، معمولا نمی خوابد ؛چون قوه فهمیدن او
بیدار و فعال است و مرتب کار علمی و فنی می کند و هر روز یک نتیجه علمی و صنعتی را به بشر
تحویل می دهد .اما عقل عملی که زیر بنای تمام فضائل اخلاقی و رفتارانسانی است ، اگر زمانی
ایست کرد باید انسان عزا بگیرد و مقام او از حیوان هم پست تر می شود.لذا ناله حضرت علی علیه السلام
از خوابیدن و ایست آن بلند است و می فرماید:
«نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ سُبَاتِ الْعَقْل»1
«سبات» یعنی تعطیلی. «یوم السبت»به شنبه می گویند؛زیرا روز تعطیل و آرامش است.
متاسفانه عده زیادی از انسانها از دیر باز این عقل عملی آنها ایست کرده و در ردیف حیوانات بلکه بدتر
از آنها قرار گرفته اند.
در هیچ جای جهان دو حیوان هم جنس با هم جمع نمی شود ولی در فرهنگ منحط غرب این کار زشت دارد
عادی و قانونی می شود و آن را از آثار دموکراسی می دانند و این کار و کار های مشابه را به سراسر
دنیا بخصوص مسلمانان ترویچ می دهند و بعضی هم در کمال بی عقلی این فرهنگ را پذیرفته و موجه
می دانند که نمونه آن در عرصه های مختلف زندگی زیاد است که نشانه ایست عقلی آن گروه و جامعه است.
تعبیر عامیانه : «عقل که نباشد جان در عذاب است» اشاره به این قسمت از عقل دارد.
تنها راه نجات، شکوفایی و بیداری آن فقط پناه بردن به فرهنگ اسلام ناب است که امام حسین
علیه السلام پیش از هزار و اندی سال قبل با صدای بلند فرمود:
«لا یکمل العقل إلا باتباع الحق عقل کامل نمی شود مگر با پیروی از حق»2 .
یعنی عقلی که خیر دنیا و آخرت را با هم حساب و کتاب می کند و راه های میان بر و ساده را برای
عاقبت به خیری انتخاب و عمل می کند.
1-. نهجالبلاغه، خطبه ی 224.
2-کلمات امام ح 235
امشب به مناسبت میلاد با سعادت قمر بنی هاشم با یک سلام ما هم خود را در جمع
هوادران و زائران آن حضرت قرار دهیم .
برای شناخت مقام اولیای الهی راه های مختلفی وجود دارد که انسان با تامل در
آنها می تواند عمق مطلب را درک کنند .یکی از راه شناخت ان حضرت، تاملی کوتاه در
بندهای زیارت نامه آن حضرت که از امام معصوم رسیده است . در قسمتی از زیارت آن
حضرت می خوانیم: سلام الله و سلام ملائکته المقربین و انبیائه المرسلین و عباده
الصالحین فیما تغتدی و تروح (هر صبح و شام) علیک یابن امیر المؤمنین...
در این بند سلام خداوند را در کنار سلام ملائکه مقرب مثل جبرئیل ،میکائیل و... قرار داده است
وقتی فرشتگان مقرب سلام کنند قطعا سلام بقیه فرشتگان هم شامل حالش خواهد شد؛
چون که صد آمد نود هم پیش ماست.
بعد نوبت به انبیائ الهی مثل؛ حضرت ابراهیم ،حضرت نوع وموسی و ...می رسد که
124 هزار پیامبر داشتیم که امام معصوم و هر زائری این درخواست را از خداوند دارند تا
همه خوبان عالم بدون استثنا بر آن حضرت سلام و صلوات بفرستند.
این بهترین دلیل بر موقیعت ممتاز آن حضرت در نزد خداوند و ائمه معصومین است .
زیرا خود درخواست سلام و دورود نوعی احترام و عظمت آن شخصیت را می رساند ، نمونه آن
در قرآن مجید درخواست خود خداوند از مومنین است که دوست دارد بر رسولش صلوات
و سلام بفرستند:
إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما1
به هر حال این نوع زیاتنامه کلمه به کلمه آن، بار ارزشی و حساب و کتاب خودش را دارد و نوشتن
سبک زیارت نامه از طرف امام معصوم قطعا دلیل واضح بر شخصیت بر جسته آن حضرت دارد.
امید است که ما را هم در جمع عاشقانش پذیرا باشد.
1- احزاب، 56: «خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود میفرستد؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید،
بر او درود فرستید و سلام گویید و کاملاً تسلیم [فرمان او] باشید».
امشب میلاد با سعادت امام حسین علیه السلام و «روز پاسدار» است.
این روز مبارک را به دوستان آن حضرت تبریک گفته و امیدوارم راه و روش
زندگی آن حضرت ، بهترین انتخاب برای زندگی ما در عصر جدید باشد.
شاید کسانی که شناختی از آن امام عزیز دارند ، امام را بیشتر در شجاعت و
غیرت خلاصه کنند در حالی که عامل شجاعت و غیرتش هم در عبودیت ،
اطاعت و ایمان وصف نشدنی او به خداوند است .
به طور کلی عوامل قدرت و شجاعت به دو قسم تقسیم می شود:
اول :عوامل مادی ؛ مثل زور ، زر (پول)، تزویر و امثال آن.
دوم : عوامل معنوی ؛ مثل ایمان و تقوی ،علم و...
در قدرت های مادی ممکنه در میدان نبرد زود نتیجه دهد ولی خیلی زود هم اثر و نتیجه آن از
بین می رود . تمام جنگ ها و انقلاب های مادی که در تاریخ ثبت شده از این سنخ هستنند.
اما عوامل قدرت معنوی هر چند در بلند مدت نتیجه می دهند ولی اثر آنها همیشگی است که نمونه
بارز آن قیام امام حسین است ؛گرچه در ظاهر خودش به شهادت رسید ولی ایامی را بنام «ایام محرم»
در تقویم ثبت کرد که امروز تمام نقشه دشمن را در فضای حقیقی و مجازی باطل می کنند و مردم از
جوان تا میانسال و... با گفتن« یا حسین »از محرم تا اربعین گرفته و از طرفی دیگر در درون تکیه ها
تا جهبه های حق عیله باطل و...با عشق او لرزه بر اندام دشمن می اندازند.
این قدرت معنوی امام حسین علیه السلام است که در اسرائیل دانشگاه شیعه شناسی1 راه اندازی
می شود تا قدرت او را بشناسد و زهی خیال باطل شاید بتواند امواج خروشان و توفنده قیام خون بر
شمشیر او را خنثی یا مهار کند در حالی که ابزار شناخت در اختیار ندارند و آن عشق خدایی دست
نایافتنی است که در آزمایشگاه های آنها هنوز جایی ندارد.!!!!!!!!!!!!
این قدرت معنوی سرشار از ایمان آن حضرت است هر ساله به عشق او هر جا نام و حرم او باشد پیروانش
سر از پای نمی شناسند و عراق ، سوریه و یمن را جز خاک خود دانسته و از آن دفاع می کنند .
و ارزش شهدای حرم برای مردم ، در واقع به ارزش همان شهدایی است که ابتدای آنها در کربلا و انتهای آن
در ایران امروز ، در راه امام حسین علیه السلام شهید شده اند.
1-http://r281.persianblog.ir/post/273.