«خیر»کلمه ای است که روزانه ورد زبانهاست ؛صبح به خیر ،شب به خیر ،
خیر ببینی ، عاقبت به خیر باشی و...
اما اینکه این «خیر» چیست ؟ بستگی به معرفت و شناخت افراد دارد .
بعضی خیر را در زندگی مرفه می بینند و بعضی در بچه و اولاد صالح و...
هرچند همه این ها از مصادیق خیر هستند؛ ولی اصل و ریشه خیر حقیقی
را باید در جای دیگر جستجو کرد . امام صادق عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ :
مَنْ أَرَادَ اَللَّهُ بِهِ اَلْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ اَلْحُسَیْنِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ 1
نکته اول: در این حدیث «من» مطلق آمده است و هر کس از هر طایفه و
مذهب باشد را شامل می شود چه شیعه و چه مسیحی و....
دوم: بحث اراده الهی است که خواست خداوند تضمینی و حتمی است.
سوم: «قذف» به معنی انداختن است. گویا خداوند تور می اندازد و قلب دوستان
امام حسین ع را شکار می کند؛ یعنی اگر خداوند بخواهد از کسی دستگیری کند
یا دلی را عاشق خودش کند از راه محبت امام این کار را انجام می دهد .
این است که این خانواده اصل و ریشه خیر به معنای واقعی هستند چنانچه در زیارت
جامعه آمده است:
انْ ذُکِرَ الْخَیْرُ کُنْتُمْ اوَّلَهُ، وَ اصْلَهُ وَ فَرْعَهُ، وَ مَعْدِنَهُ وَ مَاْویهُ وَمُنْتَهاهُ.
مهمترین و جدید ترین خبر در غدیر خم معرفی« صاحب دین» تا
روز قیامت به بشر بود . این خبر خوشحال کننده باعث امید
مومنان و یاس و نامیدی کافران و منافقین شد .
روح دین که به فرموده قرآن «تسلیم شدن » و نق نزدن در برابر
فرمان و احکام الهی است. معیار سود و ضرر آخرت بر این محور و
مبنا تفسیر می شود.
یکی از سوال های مطرح شده با وجود اینکه آیات غدیر در اوج
آیات ولایت قرار دارند، چرا خداوند به طور مستقل بیان نکرده
بلکه در ضمن آیات دیگری که ربطی به مسئله امامت و ولایت
ندارد بیان فرموده است؟
جواب
خداوند به خاطر توجه ویژه ی که به آیات مربوط به امامت در قرآن
دارد ،آنان را به عنوان جمله معترضه در وسط کلام ذکر کرده است
که از دست برد بدخواهان و تحریف آنها محفوظ و مصون بمانند؛ مانند
اشیاء نفیس و گرانبهایی که گاهی در غیر جایگاه خود پنهان می کنند
که دزدان به سراغ آنها نروند ؛مثلا گاهی چک پول ها را در لابه لایه قرآن
قرار می دهند .
از طرفی ممکن است که خداوند به قصدبر جسته کردن و جلب توجه مخاطب
چنین کاری کرده باشد که یک کار هنری است مانند اینکه کلمه ای را با یک
رنگ دیگر یا پررنگ تر در وسط پلاکارد یا اطلاعیه ها می نویسند مثلا؛ کلمه شهید
را با رنگ قرمز یا پررنگ تر در وسط جمله می نویسند.
لذا این یک شیوه هنری است که خداوند فقط نسبت به آیات امامت بکار برده شده
است مثل آیه تطهیر ، الیوم اکملت ، الیوم یئس الذین کفروا...
هر چند فلاسفه و عرفا انسان را به« انسان کبیر و صغیر» تقسیم می کنند،
که منظور از «انسان کبیر» جهان هستی و «انسان صغیر» خود انسان است که
نمودار و کپی از تمام هستی را در خود دارا است.1
اما اگر به نگاه عمیق عقلی و نقلی به این نمودار انسان شناسی بیندیشیم
، خواهیم دید که انسان کبیر خود انسان است و جهان و هر چه در آن هست
به خاطر او خلق شده، جهان اصغر است که سخرلکم های قرانی شاهدی بر
این مدعاست و به این دلیل انسان به اشرف موجودات شناخته شده است .
همان طوری که خاک و زمین در زیر پای ماست ولی هزاران نوع گنج و معدن
گرانبها در درونش وجود دارد که در راس همه آب مایه حیات وجود دارد که با
تلاش می توان به آن دست یافت .
در درون ما گنچ ها و دفینه ایی هست که بسیار با ارزش تر و قیمتی تر از
این گنج های مادی است و لذتی در درون آنها نهفته است که قابل مقایسه
با دیدن این گنج ها نیست و این سفره های زیر زمینی روحی در ته جان ما
جای گرفته است که در یک جایی به هم متصل و از کثرت به وحدت می رسند
و یک حیات روحانی را تشکیل می دهد .
وجه مشترک کندن هر دو گنج مادی و معنوی تلاش و داشتن نقشه و تدریج است .
تقشه کندن و به سفره زیر زمین جان رسیدن، خلوت گزیدن و مناجات شبانه و انس
با قرآن است . گویا همان طوری که ما الان هر لحظه پا را بر روی خاکی می گذاریم
که دهها متر پایین تر پر از گوهای ناب است در باطن هم شخص انباری از گوهر های
ناب هست که هنوز کشف نشده و دست نخورده با خود حمل می کنیم و چه بسا هرگز
کشف و استخراج نشوند!!!!!!!!!!!
1- دیوان شبستری
هر آن چه در جهان از زیر و بالاست |
|
مثالش در تن و جـــان تو پیــداست |
|
«رجعت» یعنی بازگشت و عود کردن ، اما در اصطلاحی دینی یعنی بازگشت
به دنیا که در دو مرحله اتفاق می افتد .
مرحله اول رجعت ؛ در آستانه ظهور حضرت بقیه الله اتفاق می افتد که افرادی
از خوبان خدا به جهان هستی بر می گردند و آن ذخیره الهی را کمک می کنند
مثل: بعضی از اصحاب و مومنین درجه یک ...
امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه قائم (ع) ظهور کند، در قبر به مومن گفته می شود:
اى فلان آقایت ظهور کرده است، اگر خواهى به او ملحق شوى برخیز وملحق شو
واگر خواهى که در جوار کرامت پروردگارت بمانى بمان.1
رجعت دوم؛ بعد از برقرای آرامش تام در جهان و استقرار حکومت عدل الهی که توسط
امام زمان عج بوجود آمده است ، دوباره ائمه اطهار به دنیا باز می گردند که طبق احادیث
معتبره اولین آنها حضرت امام حسین علیه السلام است.
هنگام رحلت امام زمان (عج) امام حسین (ع) زنده مى شود و مراسم به خاک سپارى امام زمان
(عج) را عهده دار مى شود و سپس حکومت را رهبرى مى نماید و مدت طولانى نیز حکومت
مى فرماید. 2
اما نکته مهم این است که این قانون رجعت هر لحظه بر زندگی ما سایه افکنده است طبق ایه
ان الی ربک الرجعی
ما هر لجظه در بازگشت و رجعت به سوی خداوندیم؛ مانند بخار آبی که از دریا برخاسته و در دل توده
ابر جاسازی شده و در نقطه دور باریده و با گذشت از لایه های خاک و دره ها دوباره خود را به همان دریا
می رساند . این قطره آب برای این آفریده شده که در مداری که قرار گرفته بتواند نقشی بازی کند .!!!
ما هم به سوی خدا باز خواهیم گشت ، انالله و اناالیه راجعون ...پس نباید نقش خود را در این جهان
فراموش کنیم .این قانون رجعت حاکم است بر کل عالم !!!!!!!!!!!!!!
1- (ترجمه میزان الحکمه ج 4 ص 1981)
2- (مختصر بصائر الدرجات، ص 48)