روزی دانش آموزی از حاج آقا پرسید : آقا ببخشید چرا مارا مجبور می کنید نماز بخوانیم ؟ سر ظهر توی مدرسه شما حال مارا می گیرید و توخونه هم پدر ومادر صبح زود ،خواب شیرینمون را حرام می کنند؟ راستی این نماز چه خاصیتی داره که با ید برایش این قدر وقت تلف کنیم ؟
حاج آقا که گویا منتظر این جور سوالات بود در یک جمله گفت: برای پاکی دل ! دانش آموز نگاهی به ظاهرش کرد وگفت: حاجی قلب من از ظاهر هم پاکتره باورکنید!
حاج آقا لبخندی زد و گفت : بله از اینکه شما قلب تون پاک است شک ندارم اما فرزندم ! دل پاک یک معنی دیگه داره که غیر از این پاکیه که در ذهن شماست ، اگر آن معنی را متوجه نشویم صد در صد به اشتباه می افتیم . ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » امرالله بیرانوند ( دوشنبه 94/10/28 :: ساعت 7:48 عصر )
رابطه صمیمی
راستی می دونید که خداوند چه دلسوزانه و خودمانی با ما حرف می زنه ؟!
5-دعای افتتاح مفاتیح
یکی از آیات قران که بر زمان ول عصر تطبیق داده شده است ،آیه 17 سوره حدید است که آن را اشاره وار مطرح میکنم
« (اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهاقَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ).
راستی می دونید که همانطوری که انسانها مرده و زنده دارند ، قلب ها هم زنده مرده دارند ؟
همین طور زمین هم مرده و زنده داره مثلا در زمستان برخی از درختها بیدارند ولی رشدی ندارند مثل همین چمنها و سروها ،درخت مرکبات یعنی درخت پرتغال ،درخت نارنگی اینها چون بیدارند اگر سرما بیاد بیش از دیگران آسیب میبینند آن درجه سرمایی که به درخت انار آسیب میرساند خیلی بیشتر به درخت پرتغال و نارنگی آسیب میرساند برای اینکه درخت انار خواب است یک سرمای شدیدی بیاد کمتر به او آسیب برساند ولی درخت پرتغال و نارنگی اینها بیدارند سرمای کمتر هم اینها را آسیب میرسونه
بله آنکه بیداره آسیب میبینه آنکه خواب و مرده باشه چه آسیبی میبینه؟
خب اینها بیدارند بعضی از درختها زمستانها خوابند وقتی بهار میاد آنهایی که بیدارند بیدارتر میشوند آنها که خوابند تازه بیدار میشوند آنها که مردهاند زنده میشوند .
در مورد ما انسانها هم همینطور است آنهایی که دلشان به نور آن حضرت روشن شده وقتی حضرت ظهور کنه دلشان نورانی تر وشاداب تر می شود
امروز هم که زمستان غیبت آن حضرت است آنها بیشتر غم غصه دارند وبیشتر دست دعا به در گاه الهی بر می داند و از درد فراق می نالند
واز این دوری بیشتر آسیب می ببینند ولی آنها که خوابند و غافل ، غم وغصه آن حضرت را هم نمی خورند وقتی ظهور کرد تازه از خواب غفلت بیدار و از مرگ دل زنده می شوند.
از نظر قرآن کافر مرده و بی خاصیته و مومن زنده و بیدار و این بیداری هم مراتب داره.
لذا در روایت از امام باقر ع مى خوانیم که در تفسیر" اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها" فرمود:
یحیى اللَّه تعالى بالقائم بعد موتها، یعنى بموتها کفر اهلها، و الکافر میت!:
" خداوند زمین را به وسیله حضرت مهدى ع زنده مىکند بعد از آنکه مرده باشد، و منظور از مردن زمین کفر اهل آن است و کافر مرده است"! «1».
ناگفته پیدا است که این تفسیرها در حقیقت بیان مصداق هاى روشن آیه است .
__________________________________________________
(1)" کمال الدین" مطابق نقل نور الثقلین جلد 5 صفحه 242. [.....]
یکی از آیاتی که بر ظهور ولی عصر دلالت دارد آیه شریفه 148 بقره است .
(ْاینَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً هر جا باشید خداوند همه شما را حاضر خواهد کرد)
هرچند این آیه اشاره دارد به آن دادگاه بزرگ رستاخیز که صحنه نهایى پاداش و کیفراعمال انسانهاست ،تا عده ای خیال نکنند کار خداوند پوچ و بی هدف است که عده اى مشغول انجام بهترین کارها باشند و گروهى دیگر جز گناه و دردسر برای خلق ، گویا کار دیگری ندارند، و سرانجام با هم یکسان باشند و حساب و کتاب و جزائى در کار نباشد.و مهمتر اینکه شاید برای عده ای هم تعجب آور باشد که چطور ممکنه خداوند ذرات خاک و پراکنده انسانها را هر جا که باشد یکجا جمع آورى می کنه ؟ خداوند بلافاصله مى گوید:" و خداوند بر هر کارى قدرت دارد" (َّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ)
به همین سادگی است هنگام ظهور امام زمان عج که یاران آن حضرت را در هرکجای عالم باشند جمع می کند وقیام را شکل می دهد.
از جمله در کتاب" روضه کافى" از" امام باقر" ع مى خوانیم که بعد از ذکر این جمله فرمود :
یعنى اصحاب القائم، الثلاثمائة و البضعة عشر رجلا، هم و اللَّه الامة المعدودة، قال یجتمعون و اللَّه فى ساعة واحدة قزع کقزع الخریف:
" منظور اصحاب امام قائم ع که سیصد و سیزده نفرند، به خدا سوگند منظور از" امة معدودة" آنها هستند، به خدا سوگند در یک ساعت همگى جمع مىشوند همچون پارههاى ابر پائیزى که بر اثر تند باد، جمع و متراکم مىگردد"! «1».
از امام" على بن موسى" الرضا ع نیز نقل شده:
و ذلک و اللَّه ان لو قام قائمنا یجمع اللَّه الیه جمیع شیعتنا من جمیع البلدان
: به خدا سوگند هنگامى که مهدى ع قیام کند تمام پیروان ما را از تمام شهرها گرد او جمع مى کند «2».
بدون شک این تفسیر از مفاهیم" بطون" آیه است، چرا که مىدانیم طبق روایات، آیات قرآن گاه معانى متعددى دارد که یک معنى ظاهر و همگانى عمومى است، و دیگرى معنى درونى و به اصطلاح بطن آیه است، که جز پیامبر ص و امامان ع و کسانى که خدا بخواهد، از آن آگاه نیستند
(1) نور الثقلین جلد 1 صفحه 139.
(2) مجمع البیان ذیل آیه مورد بحث.
یکی از کارهای با ارزش اسلامی که خیلی به آن توصیه شده مهمانی است .
ما بطور مداوم بر سر سفره خداوند هستیم واز نعمت های او استفاده می کنیم ا
ما خداوند علاوه بر این مهمانی معمولی به طور ویژه هم از ما دعوت می کند:
اول از نظر زمانی:ما در ماه مبارک رمضان از لحاظ زمان مهمان خدا هستیم .
دوم :از نظر مکان که ما در ایام حج در سرزمین وحی از نظر مکان مهمان خدا هستیم .
سوم از نظر شخص : که در روایت داریم که اگر کسی به دیدار مومنی برود گویا خداوند را در عرش زیارت کرده است .
اسلام به ما دستور می دهد که شما هم مهمانی بدهید .
گاهی از برداران دینی دعوت کنید و آنها را بر سر سفره خود مهمان کنید ؛ وگاهی هم خدا را مهمان کنید .
طبق روایاتی که در حال حج عمره یا در حال ماه مبارک رمضان حاجیان و معتمران یا صائمان را جزء ضیوف الرحمان میدانند درست است.
اما خدا مهمان ما باشد یعنی چه؟
اول ما چه داریم که او را مهمان کنیم ؟ دوم چه وقت او مهمان ما میشود؟
در حدیث قدسی که آمده است «انا عند المنکسرة قلوبهم» یعنی خدای سبحان مهمان دلهای شکسته است
و آن شکستن را، آن فقر را، آن خضوع را، آن خشوع را، آن بندگی خالص را خدا میپذیرد
این «انا عند المنکسرة قلوبهم» جزء مصادیق مهمان شدن خدا نسبت به دلها است و آن وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ که در سوره ی مبارکه ی «حدید» است
علی آقا وقتی که از باشگاه بر می گشت خیلی سرحال و خوش حال بود
اما مثل اینکه یک چیزی فکرش را مشغول کرده بود لذا توی خیابون تا چشمش به امام جماعت مسجد افتاد
که داشت به طرف مسجد می رفت گفت : حاج آقا ببخشید وقت دارید؟
حاج گفت سریع بگو تا اذان تمام نشده ! علی گفت چرا ما باید نماز را به عربی بخوانیم در صورتی که نمی دانیم چی داریم می گویم .
امام جماعت خیلی خوشحال شد به او گفت بیا بریم مسجد تا برایت بگم در یک خط نمیشه توضیح بدهم لذا با هم رفتنند به مسجد و وقتی که نماز تمام شد ،امام جماعت محل علی را صدا زد و برا ی او توضیح داد.
اول گفت می دانی که خداوند حکیم است واز حکیم کار لغو وبیهوده سر نمی زند؟
علی گفت بله این کار هم یک حکمتی دارد. حاج آقا گفت آفرین پسر خوب ! بعد گفت که می دونی همه پزشکان دنیا نسخه ها را به انگلیسی می نویسند و کسی هم به انان
اعتراض نمی کند در حالی که نوشتن دارو به زبان محلی هم برای انان وهم برای بیماران راحتتر است ولی یک علتی دارد که همه این کار را انجام می دهند نماز هم این طور است
.اول: زبان بین المللی مسلمانان هم عربی است که خداوند دوست دارد که مسلمانان در سراسر جهان نوعی وحدت هدف و یکرنگی و همسانی ویژه داشته باشند عربی بودن نماز
انس مسلمین با زبان دین و کتابشان را بیشتر می سازد و در نتیجه زمینه ساز آشنایی بیشتر باتعالیم وفرهنگ دینی شان می باشد لذا می بینی اگر در زمان حج در مکه باشیم و
نماز جماعتی را که صد ها هزار نفر از نژاد ها و ملیتهای مختلف از سراسر جهان در آن شرکت می کنند و همه با هم می گویند "الله اکبر" را مشاهده کنیم ، آنگاه به عظمت و عمق
این دستور آشنا می شویم که اگر هر یک ، این جمله ی روح پرور یا سایر اذکار نماز را به زبان محلی خود می گفت هرج و مرج زشتی در آن روی می داد که بی نظمی عجیبی در بین
مسلمان به نمایش می گذاشت .دوم: عربی خواندن نماز خودش ثواب دارد هر چند معنی ان را نفهمیم چون زبان قران کتاب خداست مثل خوردن یک سیب است که هرچند ندانیم چه
ویتامینی دارد ولی خوردنش بر جسم ما اثر می گذارد نماز هم خواندنش برروح ما اثر می گذارد ولو معنی ان را ندانیم هرچند فهمیدن معنی ان هم بهتر است و سوم اینکه : یاد گیری
یک صفحه نماز به عربی با ترجمه فارسی مگر چقدر طول می کشد که ما این قدر از آن می ترسیم ما بچه ها را می فرستیم زبان را یاد بگیرند و مدتها در کلاس زبان شرکت می کنند
ولی خیلی ها چند روز را صرف یادگیری نماز با ترجمه فارسی نمی کنیم ودلیل چهارم اینکه زبان عربی از بیشتر زبانها رساتر است و معنی و مفهوم را به خوبی می رساند ولی برای
ترجمه آن به زبانهای دیگر باید چند ین کلمه را به هم بچسبانیم تا معنی کلمه درست شود کثلا در «الله صمد » صمد یعنی خدایی که نیاز به کسی ندارد ولی دیگران به او نیاز
دارند ولی می ببینم که اگر با فارس حرف بزنیم می گوییم خداوند بی نیاز است که 50%از ترجمه آن حذف شده است . اگر مطلب جا نیفتاده تا بیشتر توضیح بدهم؟علی گفت دلیلش
فهمیدم واز حاج آقا تشکر کرد ورفت .