یکی از آیات قران که بر زمان ول عصر تطبیق داده شده است ،آیه 17 سوره حدید است که آن را اشاره وار مطرح میکنم
« (اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهاقَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ).
راستی می دونید که همانطوری که انسانها مرده و زنده دارند ، قلب ها هم زنده مرده دارند ؟
همین طور زمین هم مرده و زنده داره مثلا در زمستان برخی از درختها بیدارند ولی رشدی ندارند مثل همین چمنها و سروها ،درخت مرکبات یعنی درخت پرتغال ،درخت نارنگی اینها چون بیدارند اگر سرما بیاد بیش از دیگران آسیب میبینند آن درجه سرمایی که به درخت انار آسیب میرساند خیلی بیشتر به درخت پرتغال و نارنگی آسیب میرساند برای اینکه درخت انار خواب است یک سرمای شدیدی بیاد کمتر به او آسیب برساند ولی درخت پرتغال و نارنگی اینها بیدارند سرمای کمتر هم اینها را آسیب میرسونه
بله آنکه بیداره آسیب میبینه آنکه خواب و مرده باشه چه آسیبی میبینه؟
خب اینها بیدارند بعضی از درختها زمستانها خوابند وقتی بهار میاد آنهایی که بیدارند بیدارتر میشوند آنها که خوابند تازه بیدار میشوند آنها که مردهاند زنده میشوند .
در مورد ما انسانها هم همینطور است آنهایی که دلشان به نور آن حضرت روشن شده وقتی حضرت ظهور کنه دلشان نورانی تر وشاداب تر می شود
امروز هم که زمستان غیبت آن حضرت است آنها بیشتر غم غصه دارند وبیشتر دست دعا به در گاه الهی بر می داند و از درد فراق می نالند
واز این دوری بیشتر آسیب می ببینند ولی آنها که خوابند و غافل ، غم وغصه آن حضرت را هم نمی خورند وقتی ظهور کرد تازه از خواب غفلت بیدار و از مرگ دل زنده می شوند.
از نظر قرآن کافر مرده و بی خاصیته و مومن زنده و بیدار و این بیداری هم مراتب داره.
لذا در روایت از امام باقر ع مى خوانیم که در تفسیر" اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها" فرمود:
یحیى اللَّه تعالى بالقائم بعد موتها، یعنى بموتها کفر اهلها، و الکافر میت!:
" خداوند زمین را به وسیله حضرت مهدى ع زنده مىکند بعد از آنکه مرده باشد، و منظور از مردن زمین کفر اهل آن است و کافر مرده است"! «1».
ناگفته پیدا است که این تفسیرها در حقیقت بیان مصداق هاى روشن آیه است .
__________________________________________________
(1)" کمال الدین" مطابق نقل نور الثقلین جلد 5 صفحه 242. [.....]