خداوند کتاب طبیعت را پر از نشانه و علامت خداشناسی و معادشناسی قرار داده است .
در این کتاب صفحات پرمحتوا و خواندنی بهاری وجود دارد که خداوند هر ساله با ظرافت و
لطافتی خاص در اختیار بندگان قرار می دهد تا با مرور این آیات و نشانه ها خود را برای
روز موعود آماده کنند و با دیدن این همه صفحات رنگارنگ پرده غفلت را از ذهن پاک کنند.
معاد از اصول دین و نقش پایه و رکن رکین اعتقادی هر انسان است لذا جا دارد که
به هر مناست از آن گفته شود تا سرنوشت بنی آدم ختم به خیر شود.
پیامبر اسلام به عنوان معلم بزرگ، روش استفاده درست از دیدن بهار را به ما آموزش می دهد
تا لذت موقت بهاری را به لذت ابدی تبدیل کنیم. به این خاطر می فرماید:
«هر وقت بهار را دیدید از قیامت زیاد یاد کنید»1
یعنی برگ برگ کتاب بهار پر از صحنه های قیامت است که خداوند در این جهان کوچک جای داده است .
بهار را می توان« قیامت کوچک دنیوی» نام نهاد که سالی یکبار خود را به ما نشان می دهد
و هشدار لازم و مناسب به ما می دهد تا ما را ازخواب غفلت بیدار می کند.
به این مناسبت چند برگ از این کتاب را باهم ورق می زنیم.
اولین صحنه از دیدن بهار، بیداری اجباری طبیعت از خواب زمستانی است. یعنی انسان
نمی تواند برای همیشه در خواب یا در غفلت به سر برد بلکه یک روزی باید بیدار شود مثل؛ بهار
که بعد از خواب زمستان،بیداری طبیعت حتمی است.
به این خاطرامام محمد باقر علیهالسلام می فرماید:
«در نصایح لقمان به پسرش، این است که گفت: پسرم ! اگر درباره مرگ تردید دارى،
خواب را از خود دور کن،که نخواهى توانست؛ و اگر درباره رستاخیز تردید دارى، بیدار شدن
از خواب را از خود دور کن، که نخواهى توانست؛ زیرا اگر اندیشه کنى، مىدانى که جان تو در دست
دیگرى است و همانا خواب، به منزله مرگ است و بیدارى پس از خواب، به منزله بر انگیخته شدن
پس از مرگ».2
به عبارت دیگر هر چیزی برای خود خواب و مرگی دارد؛ گاهی خواب انسانی است ،گاهی حیوانی ،
گاهی گیاهی و...
دومین صحنه از دیدن بهار ، شادی و و طراوات طبیعت است که در زمستان خود را در مسیر نزول
رحمت الهی قرار داده و این شور و شعف نتیجه آن ریزش باران و برف است که این طور زمین را
منقش کرده است. طبیعت در کویر و یا جای خشک و بی باران ، این همه انرژی مثبت تولید نمی کند
در قیامت هم انسانها بر سر سفره طبیعی اعمال خود هستند که در دنیا آن را ذخیره کرده اند.
لذا در بهار هر گیاه یک رنگ یا عطر خاصی دارد که در زمستان از دید مردم مخفی بود و در این
ایام با کمال سربلندی آن را به نمایش می گذارد ، انسانها هم هرکدام دارای اعمال خاص
و سلسله مراتب اخلاصند در روز قیامت عطر و رنگ عبادات برای همگان روشن می باشد
اگر خار کاشتیم باز بو و تیغ آن مشخص است به تعبیر قرآن :یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِیمَاهُمْ3
سوم اینکه تدبیراین حوادث به دست و قدرت الهی است اگر انسان اهل پند و اندرز باشد هر
لحظه و روز این ایام را وسیله تقرب قرار می دهد بخصوص اینکه بعضی از عبادت پر ملات و
پر محتوا در این ایام نهادینه شده و کافی است که یک ذره ای تکان بخوریم مثل صله ارحام
، تزریق محبت و کمک به اقشار آسیب پذیر در قالب عیدی و........
1-تفسیر مفاتیح الغیب چ17 ص 194
2-بحار الأنوار،ج 13ص417
3-الرحمن :41