با توجه به اینکه همه ائمه اطهار علیهم السلام در قله انسانیت قرار دارند و تمام صفات الهی
را دار هستند ولی هرکدام به یک خصوصیتی از این صفات الهی متصف شده اند.
به عنوان نمونه اگر صفت« کاظم» را برای امام موسی علیه السلام بکار می بریم ، این طور
نیست که سایر ائمه «کاظم و فرو برده خشم» نباشند و به تعبیر علمای اصول لقب مفهوم ندارد
و شامل حال همه می شود.
در بین امامان معصوم ، امام علی بن موسی علیه السلام به «رضا » مشهور است . علت آن در چند
است:ا- آن حضرت مورد رضا و پسند خداوند در آسمان، و رسول خدا(ص) و امامان در زمین بود.
2. مخالف و موافق شیعه و سنی او را پسندیدند و آن حضرت مورد رضا و پسند همه بود.
3. آن حضرت راضی به رضای پروردگار بود .
این وجوه در کلام امام جواد علیه السلام هم آمده است:خداوند تبارک و تعالی او را «رضا» نام داده است؛
«زیرا او در آسمان خدا از او راضی بود و در زمین خدا از پیامبر و امامان پس از او رضایت داشت.
آن شخص از امام میپرسد: مگر همه نیاکان چنین نبودند که خدای عزوجل و پیامبرش از او راضی باشند،
پس چرا در این میان، تنها پدر شما را رضا نامیدند؟
امام جواد(ع) در پاسخ فرمود: چون همان گونه که دوستانش از او خرسند بودند، دشمنان و مخالفانش هم از
وی رضایت داشتند؛ و این وضعیت برای هیچ یک از نیاکان ایشان رخ نداده بود؛ از همین رو تنها او را «رضا»
نامیدهاند.»1 اما استادآیت الله جوادی آملی به نکات زیبای دیگری رسیده اند و می فرمایند:
«هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمیشود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛
هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام
رضوان رضا (سلام الله علیه)؛ و هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمییابد،
مگر به وساطت مقام امام رضا! او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقّب شده
است! بلکه چون دیگران را به این مقام میرساند، ملقّب به رضا شد».2
علت آن هم روشن است چون امام واسطه فیض بندگان و خداوند است و این مقام رضا در اختیار اوست ،
هر رضایتی به بنی آدم برسد چه بفهمد و چه نفهمد به برکت وجود نازنین امام رضاست .
1-عللالشرایع: ج 2، ص 237، باب 172
2- سایت بنیاد وحیانی اسراء