نیمه شعبان؛ یک ظاهر و پوسته دارد که همان چراغانی کردن ها و پخش
شیرینی هاست. یک باطن و مغز دارد که هدف جشن نیمه شعبان باید به
آن مغز تغییر مسیر دهد. انسان عاقل دانه را به قصد برداشت کاه و پوسته
نمی کارد بلکه به دنبال مغز دانه است.
دانه و هسته مرکزی نیمه شعبان ، تولد امام عصر عج است که به منزله نزول
قرآن در شب قدر است . زیرا هر دو فرستاده الهی اند ، یکی "قرآن ناطق" است و
دیگری "قرآن صامت" خواهد بود.تشابه زیادی بین نیمه شعبان و شب قدر بیان شده
است که در بعضی کتب مفصل بیان شده است.1
به این دلیل در روایت از امام باقر علیه السلام نقل شده است :
هی أفضل لیلة بعد لیلة القدر؛ فیها یمنح اللّه تعالى العباد فضله و یغفر لهم بمنّه.
فاجتهدوا فی القربة إلى اللّه (تعالى) فیها، فإنّها لیلة آلى اللّه تعالى على نفسه
ألا یرد سائلا له فیها، ما لم یسئل معصیة و. . . فاجتهدوا فی الدعاء و الثناء
على اللّه (عزّ و جلّ).2
یکی از اعمال این شب ،دعا و احیاست، منتظران بایدبا دعا و احیا این شب ، طرز
تفکر خود را درست کنند . اگر تفکر با تفکر امام زمان عج میزان و راست شد و از کجی
در آمد ، آن وقت است که واقعیت ها را صاف و دقیق می فهمد .
دعایی که از آن حضرت رسیده، طراز و شاخص راست کردن افکار و اعمال از کج شدن است.
اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ وَ صِدْقَ النِّیَّةِ وَ عِرْفَانَ الْحُرْمَةِ.....
1- عصاره خلقت ؛ ایت الله جوادی آملی
2- با فضیلتترین شب پس از لیلة القدر ،شب نیمه شعبان است که خداوند در این شب
فضل خویش را بر بندگانش ارزانى مىدارد و با منّ و کرم خود آنان را مىآمرزد، پس
براى نزدیکى به خداى سبحان در این شب بکوشید چون خداوند سوگند یاد کرده است
که هیچ سائلى را-تا وقتى که امر ناپسند و گناهى نخواسته است-محروم نگرداند.