اسلام در بعد معنویت هیچ فرقی بین زن و مرد قائل نیست
و تنها تقوا را ملاک برتری می داند . اما در بعد مادی با توجه
به روحیات افراد تقسیم کار می کند و اگر یک امتیاز به مرد
می دهد در جای دیگر یک امتیاز به زن می دهد . اما چیزی
که بیشتر القاء شبهه برای عده ای کرده است آیه:
الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ ...1
بعضی با تمسک به این آیه اسلام را مردسالار و طرفدار
قلدر بازی می دانند غافل از اینکه اولا: در این آیه رجال
فقط شوهر نیست بلکه پدر، برادر و پسر و... را در بر می گیرد.
ثانیا: آیه پرده از یک واقیت بر می دارد که زنان کانون احساس و
عاطفه اند و مردان کانون مدافع ، مراقب و قوام هستند که این
زور و بازو را در خدمت زن و محافظت زن در برابر نامحرمان و
شیادان جامعه قرار دهند . این شیوه آن قدر طبیعی و پذیرفته
است که حتی در زندگی جیوانات هم جریان دارد و غالبا جنس
نر وظیفه حفاظت از جنس مونث را به عهده می گیرد .
ثالثا: چون مرد غالبا تجربه بیشتری در متن اجتماع و محیط کسب
و کار دارد و از طرفی هم وظیفه تامین هزینه و بار سنگین اقتصاد
را بر عهده دارد ، قبول این نوع مدیریت در واقع خدمتی شایسته به
زن است . البته این هم کلیت ندارد و در اموری که شریک هستند وگرنه
در انجام واجبات یا دفاع از حقوق خود و ...نیاز به اجازه مرد نیست.
نکته؛ آخر اینکه در زندگی مشترک و جمعی اگر دو نفر بخواهند
ماموریتی را انجام دهند باید یکی به عنوان «رییس» و دیگری
«معاون» انتخاب شود تا هرج و مرج و تضاد پیش نیاید که دنیای
امروزی هم به شدت از آن استقبال می کند . در خانواده باید یکی
مسئول باشد و گرنه اختلاف در اجرای امور خانواده زیاد خواهد شد
و چون مرد قوه عقلانیت بر احساسش بیشتر است به این سمت
منصوب شده که با قلدر بازی و زورگویی خیلی فرق دارد .
1-نساء آیه 34