یکی از مشکلات مهم جامعه امروزی ، مشکل اقتصادی و اشتغال است.
جای این بحث، درمورد علل و عواملی آن، اینجا نیست اما علت مهمی که
بین مردم و مسئولین مشترک است ؛ روحیه زیاده طلبی و آزمندی
است که همین عامل ریشه عوامل دیگری بنام رقابت های کاذب، انباشته
کردن ثروت، انفاق نکردن به محرومان و...خواهد شد.
نمونه ای کوچک ؛ بعض ها با اینکه باز نشسته شدند ولی باز دعوت به کار
می شوند و از نظر حقوق چند برابر یک جوان دریافتی دارند یا چند شغل ها !
دربین آحاد مردم در مقیاس کوچکتری این روحیه در حال نهادینه شدن است.
اما در زمان ظهور حضرت علاوه بر اینکه زمین و آسمان برکات را بر مردم دریغ نمی کنند،
بلکه روحیه قناعت و بی نیازی در مردم تقویت می شود که این روحیه ریشه بسیاری
از ناهنجاریهای اقتصادی مثل دزدی ، زیر میزی و...را می خشکاند.
پیامبر اسلام در این باره می فرماید: خداوند در دولت مهدوی روح بی نیازی را در دل
بندگان قرار می دهد .1
این سخن پیامبر بزرگ اسلام جهت و مسیر فکری منتظران را مشخص می کند که قبل
از ظهور هم به دنبال این نوع روحیات باشند تا در دفتر حضرت پذیرش شوند.
خلاصه در زمان ظهور بی نیازی از درون و بیرون خواهد بود از درون روحیه قناعت و از
بیرون تقسیم عادلانه ثروت بدون رانت و بانددددددددددد!!!!!!!
در اقتصاد نوین این حلقه مفقود شده است و باید سراغش رفت.
1-بحار ؛ ج 52 ح 212 ص 390
حال و هوای ماه شعبان با شناخت نسبی امام زمان عج عجین شده است.
شناخت شناسنامه ای امام لازم است ولی کافی نیست؛ بلکه مراد از شناخت
امام در روایات، شناخت عمیق و به عنوان "خلیفه الله" بودن است؛یعنی جانشین
خداوند و مظهر صفات خداوند را داشتن ...
این نوع شناخت است که معیار و شاخص مرگ جاهلانه یا عاقلانه مردم را مشخص
می کند.! این شناخت باید با اعتقاد به ولایت او همراه باشد تا انسان را از زندگی
جاهلی نجات دهد. پیامبر اسلام در این زمینه فرمودند:
مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة؛ هر کس
بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد،به مرگ جاهلى
مرده است.1
دلیل این سخن هم روشن است ؛ زیرا مرگ عصاره زندگی هر شخص است و هر کسی همانطور
که زندگی کرده است، هم می میرد. لذا اگر کسی امام زمانش را نشناسد نه تنها مرگش
جاهلانه بوده بلکه زندگی و حیاتش هم جاهلانه است. یعنی این افراد در جهل مرکب
زندگی کرده اند و بعد از مرگ وقتی که پرده از روی حقایق بر داشته می شود این حقیقت
کاملا آشکار می شود.
این شناخت امام یک شبه حاصل نمی شود؛ بلکه تدریجی و نسبت به افراد مراتبی دارد
که با تلاش و التماس از خداوند و خواندن دعاها و زیاراتی که به آن حضرت تعلق دارد ،
توفیق پیدا خواهد شد. ان شا ءالله
1-مناقب ابن شهرآشوب، ج1، ص246؛
یکی از مشکلات جامعه امروزی که فضای مجازی هم نقش کلیدی در آن
دارد ،مسأله ترویج«بیحیایی» در سه رابطه دیداری، گفتاری و رفتاری است.
حیا یک کادوی ناب الهی است که در روابط گوناگون فردی و اجتماعی نقش
بسیار بزرگی دارد .اگر ثابت شود که انسان از راه دور یا نزدیک کنترل می شود ،
خودش را جمع می کند و زندگی اش رنگی الهی می گیرد . یکی از راههای تقویت
حیا ، ترزیق فرهنگ ناب مهدویت است. قرآن می فرماید:
قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ1
یعنی هر لحظه اعمال ما در محضر خداوند و پیامبرش و امام زمان عج است. طبق روایات
منظور از «مومنون »اهل بیت اند2 که در زمان ما اعمال به محضر امام عصر می رسد.
این آیه کنترل اعمال از راه نزدیک را گوشزد می کند که ای منتظران پشت صحنه تمام
کارهای شما را خداوند و پیامبر و امام زمانتان به طور«on line »می بینند.
و هفته ای دو بار یعنی دوشنبه و پنج شبنه به صورت کنترل از راه دور اعمال به محضر حضرت
بقیه الله می رسد.
اعتقاد به اینکه اعمال ما این شکلی در محضر وجود امام زمان عج است و آن بزرگوار اعمال
را چک می کند ، نقش زیادی در خود سازی و دگر سازی جامعه دارد. سخن اخر
آقای جوادی آملی : اگر کسی واقعاً مهدوی باشد، همین که دارد میمیرد، نخستین
کسی که به بالین او میآید، وجود مبارک حضرت است
1-سوره توبه آیه 105
2-کافی ج1 باب عرض الاعمال ص 171
امروز مصادف با میلاد پر برکت سطان «دعا و سجده»؛ یعنی امام سجاد -علیه
السلام - است . سجاده امام پر از دعاست که«دعا» هم عبادت ،هم روش و
هم منش در خود جای داده است.
امام در قالب" دعا" یک نوع آوری منحصر به فرد را به پیروان خود اموزش داده
که در بدترین شرایط ، می توان بهترین و نزدیکترین راهها را بوجود آورد.
حضرت در حالی که با خداوند مناجات می کند ولی معارف ناب در همه زمینه ها
از زبانش جاری می شود که حاصل آن دایره المعارفی بنام " صحیفه سجادیه"
است .
قرآن با نام مبارک«الله» شروع و با «ناس» پایان می پذیرید که بیانگر اهمیت
ویژه رابطه بین عابد و معبود می باشد و امام بهترین روش «ناز کردن» با خداوند را
از طریق «دعا»می داند.
«دعا» نه نتها بهترین سلاح مومن در برابر دشمن درونی و برونی است؛ بلکه یک
داروی بسیار قوی در تسکین امراض و بیماریهاست. انسان طبق آیه قرآن 1 موجودی
ضعیف است که بیش از 5000 انواع بیماری او را تهدید می کند از یک لخته شدن
خون و مسدود شدن رگها تا یک چشم زخم ممکن است که به زندگی او خاتمه دهد.
شاید به این دلیل است که یک روش برای درمان بیماریها « دعا درمانی» است.
وقتی کنگره آمریکا لیست بهترین درمان ها را نوشته اند که یکی از آن ها را «دعا» معرفی
کرده اند.
بنابراین انسان یک موجود ضعیفی است که در مقابل امواج بلاها است. تنها سپری که مورد
تایید عقل و شرع در برابر این همه بلا ها وجود دارد« دعا» است.
پیامبر اکرم ص می فرماید:
لا یدفع البلاء إلّا الدّعاء .. یعنی چیزی غیر از دعا بلا را دفع نمیکند.2
فَإِنَّهُ یَرُدُّ الْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاما 3..همانا دعا قضا را بر میگرداند حتی اگر حتمی شده باشد.
سجاده امام سجاد علیه السلام کاربرد هر کدام از دعا ها را با زبان شیرین بیان کرده است.
1-سوره نساء، آیه28. وَ خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعیفا
2-غررالحکم، آمدی، ص229.
3-دعائم الاسلام، قاضی نعمان، ج2، ص136.
با فرا رسیدن فصل گرما رغبت مردم به نوشیدن انواع شربت ها زیاد می شود.
اینکه کدام شربت بهترین و کدام یک تلخ ترین هاست، حکایت دیگری است.
اما در این چند سطر به دنبال شربتی هستیم که همه انسانها چه بخواهند
و چه نخواهند، روزی باید آن را بچشند!. جالب اینکه روش درست کردن این
شربت برای هرنفر و مزه آن برای هر شخص فرق دارد. این شربت منحصر به
فرد برای یکی شیرین و برای دیگری در نهایت تلخی است!!!!!
انتخابش با خود ماست .
این شربت به تعبیر قرآن مجید ، شربت "مرگ "است که عصاره میوه زندگی
هر شخص است. اگر کسی گیاه آن را در درونش با سلیقه الهی پرورش و
درست کرده بود ،لحظه نوشیدن گواراترین شربت را نوشیده و اگر کسی با
سلیقه نفس خود آن را درست کرده ،تلخ ترین نوشیدنی است که در عمرش
چشیده است . قرآن با صراحت در سوره انبیاء آیه 35 می فرماید:
کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ ..هر نفسى چشنده مرگ است
در این آیه از مرگ به عنوان یک چیز چشیدنی یاد می شود که تلخی یا شیرینی
آن بستگی به عمل آن شخصی دارد که آن را می چشد.
جالب این است که ما با چشیدن مرگ ، آنرا برای همیشه هضم و نابود می کنیم
و دیگر خبری از این واژه ترسناک نیست بر خلاف آن چه در عرف مردم هست که
مرگ ما را می میراند؛ در حالی که در این تعبیر از نابود مرگ توسط انسان و در حد
یک نوشیدنی عجیب یاد می شود. به هر حال آیه خبر از ساخت یک شربت بی نظیر
توسط هر شخص می دهد که فقط مصرف داخلی و شخصی دارد!!!
امشب سوم شعبان ، شب تولد سالار شهیدان حضرت امام حسین ع است .
در عظمت ماه شعبان شک و تردیدی نیست ، این عظمت را در مناجات آن؛
بخصوص "مناجات شعبانیه" به خوبی می توان دید. اما آنچه این ماه را با عظمت تر
و نورانی تر کرده است ، میلاد سرداران بی نظیر حادثه کربلا در اوایل و منتقم خون
آن بزرگوران در نیمه آن ماه عزیز است.
امشب که جهان به قدوم امام حسین -علیه السلام-مزین شده است ، حرکت و
فداکاری او ، یک تنه میسر و سرنوشت اسلام را عوض کرد تا جایی که حافظه بشر
قیامی به گستردگی و عمق قیام او در ذهن ثبت نکرده است.
جانبازی اش باعث شده است که راه و یاد امام حسین ع در تمام اعیاد و مراسم عزا ما
نقشه راه باشد و ائمه ما حساب ویژه ای برایش باز کنند .در نوشیدن آب ، سجده و...
یادش برکت باشد. در نیمه شعبان که تولد امام زمان عج است؛ زیارت امام حسین ع توصیه
شده است ، در شب قدر که شهادت حضرت علی ع است باز زیارت آن بزرگوار سفارش
شده است .
خلاصه این که اولین مولد این ماه با آن حرکت ، جای خود را در میان تمام اعیاد مهم و ... باز
کرده است مثل شکری که در تمام انواع شیرینی هاست ، یا آبی که در تمام میوه هاست و
یا خونی که در همه بدنهاست و باعث حیات آنها می شود.
شاید لطف خداوند باشد که تولدش در این ماه باعث شده ، شهادت هیچ امامی در آن رخ
ندهد که پیروانش تمام ماه در جشن و سرور باشد و سایر ماه ها که به خون یکی از بزرگان
رنگین شده با یاد گریه بر امام حسین ع ختم شود.
میلادش را گرامی
یکی از نعمت های بزرگ الهی که در نهاد هر انسان کار گذاشته شده
است، نعمت آزادی در بیان و سخن گفتن است. یعنی هر انسان آزاده
و مستقل، بدون لکنت زبان بتواند انتقاد یا پیشنهاد حق و درست خود را
به مافوق خود برساند. این مافوق ممکن است یک مدیر دبستان یارهبر و
شخص اول مملکت باشد . انتقاد یا پیشنهاد به این سلسله مراتب مدیریتی
در هرجا و در هر مقام از نظر اسلام ، حداقل آزادی به شمار می رود.!
چون ظرفیت و استعداد هر انسان آزاده بسیار بالاتر از این امور جزیی است .
لذا خداوند متعال یک حداکثر ظرفیت آزادی برای هر انسان قائل است که فهم آن
برای بعضی افراد سنگین و ناشناخته است و آن اینکه خداوند برای هریک از بنی آدم ،
یک حق انتقاد و پیشنهاد درباره خودش هم در نظر گرفته است ولی جای آن انتقاد
آزادانه را از پیش با حکمت خود پر کرده است که انسان از این ظرفیت آزادی در قیامت
علیه او زبانش باز نشود و او را در محکه عدل الهی محکوم نکند .لذا همه پیامبران را یکی
پس از دیگرای برای هدایت بشر فرستاد تا مردم آزادانه در روز قیامت علیه او دادخواست
ندهند که« خدایا تو می دانستی همچون جایی برای ما هست و یک حسابی
در پیش هست ، ما هم که نمی دانستیم جه برای این روز خوب و چه بد است ،
چرا پیامبران را برای هدایت و راهنمایی ما نفرستادی ؟
... رُسُلاً مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ لِئَلاَّ یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ....1
یعنی خداوند آنقدر برای انسان آزادی و قدرت بیان در نظر گرفته است که نکند
یک روز اگر خودش نعوذبالله یک نعمتی برای بنده هایش کم بگذارد، در روز قیامت
او را به میز مذاکره و مشاجره بکشانند و جواب قانع کننده ای نداشته باشد.
لذا برای اینکه در روز قیامت در برابر بندگانش کم نیاورد عقل را در درون و پیامبران
را در بیرون برای هدایت آنها فرستاد تا حجت بر مردم تمام شود و حق انتقاد
و اعتراض نداشته باشند. اگر خداوند پیامبران را نمی فرستاد با توجه با آزادی
نهفته شده در درون و نهاد انسان ها، قطعا خداوند را به میز محاکمه می کشاندند .
آیا این قدر آزادی برای انسان جای شکککککررررررررررر و قدر دانی ندارد!!!!!!!!!!!
البته آنهایی که می گویند: علیه خداوند می توان اعتراض یا راهپیمایی کرد یک حرف اومانسیمی
و بی پایه و از روی هوس است که با این جمله ناب الهی در تضاد است و آنها مرز آزادی را با
توهین و تخریب نفهمیده اند.
رجوع به درس تفسیر آیت الله جوادی
http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/text/javadi/tafsir/89/900226/
از کج فهمی وهابیون ، استدلال به حرف هایی سخیف و کم عمق
برای تضعیف مذهب تشیع است.یکی از شبهات آنها عیله شیعه
این است که شیعیان معتقدند ؛ هرکسی امام زمان عج را ببیند،
دلیل برای عدالت و تقوای بالای اوست . در حالی که چرا این حرف را
درباره اصحاب پیامبر اسلام نمی گویند ؟ پس کسانی که پیامبر اسلام
را دیدند باید از عدالت بالایی بر خوردار باشند؟
جواب این شبهه این است ؛ شیعه هر کسی که امام زمان عج یا هر کدام از
ائمه علیم السلام را در حال و شرایط عادی ببیند، حکم به عدالت و تقوی
انها نمی دهد؛ مگر کسانی که اهل بیت را به شهادت رساندند،
آنها را رویت نکردند و حرف آنها را نشنیدند ولی باعث شهادت آنها شدند؟
معیار و شاخص در رویت امام زمان عج که دلیل بر تقوا و عدالت بالا آن افراد تلقی شده،
در زمان غیبت است که فقط افراد با تقوا در زمان غیبت موفق به تشرف می شوند.
ولی بقیه ائمه و خود پیامبر اسلام این شرط را نداشتند و هر انسانی اعم از عادل و
فاسق و منافق و کفار می توانست آنها را ببیند وبا آنها هم سخن شود ولی
امام زمان عج شرایطش عادی نیست و غیر عادی بودن نیاز به راه غیر عادی
دارد که آن تقوی بالا که حاکی از قرب و مقام والای الهی است .
کشور اسلامی ایران در میان بسیاری از کشورهای قدرتمند دنیا از بسیاری
از جهات رشد جهشی داشته و جزء کشورهای پیشرو است. اما متاسفانه
در بعد اقتصادی هنوز در میانه راه است . عواملی چون بی تدبیری ها
مسئولین ، اختلاس و دزدی ، اسراف گرای و... حرف روز و از عوامل ظاهری ،
شمرده می شوند.
عوامل ناشناخته ای هم وجود دارد که از تیررس اقتصادانان مخفی مانده است .
آن بحث ربوی بودن سرمایه بانک ها می باشد که هر جا ربا باشد ورشکستی
حتمی است. به عبارت بهتر شیطان ( ابلیس) که ما او را مظهر استکبار و دشمن درجه
یک خداوند می شناسیم ، در هیچ جای قرآن از او به عنوان «محارب» یاد نشده است
بلکه او «مخالف» سجده بر انسان بوده و هست .
اما خداوند در قرآن مجید «ربا خوار» را محارب خود تلقی کرده است ؛یعنی کسی که
شمشیر را از رو بسته و به جنگ خداوند رفته است و در این جنگ هم پیروز و مغلوب
مشخص است . ربا خوار دانسته یا ندانسته ،شعار جنگ با خداوند را سر داده است
فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ1
این همان نکته ای است که بسیار از مسئولین بانک ها به آن توجه ندارند و هر روز
ورشستگی موسسات مالی و فلج اقتصادی را شاهد هستند .
مقام معضم رهبری فرمودند: ما هر جا به اسلام عمل کردیم ،نتیجه آن را هم دیدیم و هر جا
غفلت کردیم چوبش را هم خوردیم . ما از کشور های غربی بانکداری را گرفتیم ولی نرخ سود
بانکی ما بسیار بیشتر از خود غربی هاست. ای کاش ما آزمایشگاهی داشتیم تا رابطه بین
ربا و ورشکستگی را نشان دهد ولی ما حرف خداوند را باور داریم .
البته حدود هشت قانون بانکداری اسلامی داریم که از نظر شرعی مشکل ندارند ولی بعضی
از بانک ها به آنها عمل نمی کنند.
1-سوره بقره، آیه279.
امشب به مناسبت شب جمعه که قرائت سوره جمعه سفارش شده است ،
پرده از راز هم صدایی با جهان با توجه به آیه اول سوره جمعه بر می داریم.
خداوند اصرار دارد که در بین این همه آفرینش رنگارنگ ، کافری پیدا نمی کنید؛
یعنی نه آسمان کافر هست ، نه زمین کافری و نه سنگ و چوب کافری و نه ...
بلکه همه در حد عالی به خداوند مومن هستند و تسبیح گو الهی اند.
یعنی هم شعور و عقل دارند و هم ایمان و اهل ذکر و مناجات الهی اند و با خدای
خود راز و نیاز و درد دل می کنند و از او حاجت می طلبند.
یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّماوَاتِ وَ مَا فِی الأرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ 1
حال سوال این است که تسبیح و مناجات آنها به ما چه ربطی دارد؟
جواب ؛اولا :که خداوند مستقیم و غیر مستقیم به ما هشدار می دهد وقتی که
صدر تا ذیل آفرینش در حال عبادت هستند و کافری در بین آنها نیست، چرا بعضی از
شما ساز مخالف می زنید و بر خلاف جهت آنها حرکت می کنید؟
ثانیا : شما هم اگر اهل تلاش و کوشش باشید ، قطعا زبان آنها را متوجه خواهید شد . ولی
اگر تنبلی و غفلت کردید ، حداقل سعی کنید بر خلاف جهان هستی قدم نگذارید که تمام
آنها علیه شما خواهند بود و شما را رسوا خواهند کرد.
زیرا آنها هم تسبیح گوی حق اند و هم سریاز پا به رکابلِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ?2 !!!
نمونه عینی آنها در داستان قارون که زمین او را فرو برد ،تا فرمود؛ زمین دهن باز کن، فرعون را بلعید.
فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ3
یا به رود نیل دستور می دهد که خشک شو تا لشکر حضرت موسی ع عبور کنند، اصاعت کرد.
یا به آتش دستور می دهد که بر حضرت ابراهیم ع سرد شود و یا ....
لذا در روایات هست که اگر گناه زیاد شد فیض و برکتهای الهی کم میشود یا دردها و
درمانناپذیرها نازل میشود، برای همین جهت است که آنها دارای شعورند. یعنی هم اهل
سجده اند و هم آماده حمله و کمک کردن هستند.!!!
رجوع به تفسیر آیت الله جوادی آملی http://www.javadi.esra.ir/web/office-
1- سوره جمعه آیه 1
2-سوره فتح ؛ آیه 4
3-سوره قصص، آیه81.