مادر در لغت یعنی اصل و ریشه هر چیزی را می گویند که از آن
خارج می شود. و دارای احکام ویژه و حرمت خاصی دارد .
مادر مسئول به فعلیت در آوردن حمل و محصول نهایی اش است .
در این دوران که بچه در شکم مادر است، وقتی که مقداری از
آن استعداد های بالقوه او به فعلیت رسید و سنگین شد به دنبال
محیط بزگ تر می گردد و محیط شکم مادر را مناسب برای تکامل خود
نمی بیند و از آن خارج و به زمین قدم می نهد . این قانون در همه
هستی جاری است؛ یعنی نه تنها در میان انسان و حیوانات بلکه
در میان نباتات هم هست . میوه درخت وقتی که روی درخت هست
استعداد رشد دارد و به حدی از فعلیت که رسد ، سنگین شده
و از درخت جدا خواهد شد و به زمین قدم گذاشته تا در درون انسان
نهایت شکوفایی و فعلیت خود را ببیند .
این قانون در خود مادر هستی و مجازی؛ یعنی خود «زمین» هم جاری
است . لذا وقتی که زمین به نهایت عمر طبیعی خود رسید، در آستانه قیامت
پرده را کنار می زند و بچه های خود را بیرون می ریزد ، گویا بچه بر
شکم او سنگینی می کند و آنها را به زمین وسیع قیامت که خیلی
باصفاتر و امکانات بیشتری دارد رها می کند . اخرجت الارض اثقالها ...
این بار های سنگین که امروز با رحم خود از چشم دیگران پنهان کرده بود
، آنجا در منظر دید و حساب و قضاوت دیگران قرار می دهد.
نکته ای که بین مادران حقیقی و مادران مجازی (زمین و ..) وجود دارد ،
این است که سرنوشت نهایی و پایان عمر زمین و همه منظومه شمسی با
اتمام عمر بشر به هم گره خورده است و در قیامت به رشد و
شکوفایی نهایی می رسند ،قفس تنگ دنیا را پاره می کنند و بچه ها را از
خود دور می کنند . در همان صحنه قیامت جشن تولد یا مراسم ماتم برای
آنها برگزار می کنند .
شاید به خاطر تحمل این سختی ها و دردسرهاست که مادران دارای احترام
ویژه و احکام خاصی اند، تا بارش را به زمین بیاندازد هر لحظه آه و درد جان کاهی دارد
و چه مادر مجازی (زمین) که باید تحمل این همه گناه بشر در طول ملیون ها سال را
داشته و هم بی حرمتی هایی از قبیل خراب کردن محیط زیست و...
لذا هر روز به در گاه خداوند شکایت کند یا برای عده ای که حرمت اش را دارند دعا کند...
پیامبر اسلام می فرماید:
...مراقب زمین باشید که مادر شما است، هیچ انسانى کار خیر یا شرى بجا نمىآورد
مگر اینکه زمین از آن خبر مى دهد.1
1-مجمع البیان" جلد 10 صفحه 526. ... فتحفظوا من الارض فانها امکم، و لیس
فیها احد یعمل خیرا او شرا الا و هى مخبرة به