این روایت شریف به صورت های مختلف نقل شده است ،یک صورت
آن را که شعیه و سنی نقل کرده است ،این است که پیامبر بزرگوار فرمود:
أَنَا مَدِینَةُ الْحِکْمَةِ وَ هِیَ الْجَنَّةُ وَ أَنْتَ یَا عَلِیُّ بَابُهَا1
من شهر حکمت هستم و حکمت بهشت است و تو یا علی
(علیه السلام) دروازه آن هستی .!!!
یعنی هر کسی بخواهد وارد شهری شود باید از در ورودی آن عبور کند .
ایت الله جوادی از استادش مرحوم علامه نقل می کند که علامه در بیان
ترجمه حدیث می فرماید: وقتی بهشتها می خواهند وارد بهشت شوند،
این کوبه در را به سینه در میزنند؛ حالا الآن زنگ است، قبلاً کوبه بود.
این کوبه را که به در میزنند، می گوید : فَإِذَا دُقَّتِ ... وَ قَالَتْ یَا عَلِی 2
این صدای در میگوید: «یا علی»!
دلیل این است که آدم وقتی می خواهد وارد خانهای بشود، چه کسی
را صدا میزند؟ صاحبخانه را. حالا مؤمن آمد درِ بهشت، چه کسی را میخواهد؟
صاحبخانه بهشت کیست؟ چرا این کوبه میگوید: «یا علی»؟ چون امام صابخانه است.
1-الأمالی(للصدوق)، ص 388.
2-لأمالی(للصدوق)، ص 589.
"تعامل" در لغت به معنی با یکدیگر داد و ستد کردن آمده است .1
به عبارت بهتر ؛ تعامل به معنای تأثیر و تأثر متقابل است. خداوند
متعال در جایی جایی قرآن با یک بیان شیرین و دوست داشتنی
و ادبیات صمیمی بندگان را تعامل با خود فرا خوانده است و میفرماید:
اگر هر نوع مشکلی داشتید به شرط «تعامل » خودم یک تنه همه
را حل و فصل می کنم .اما تعامل من هم مشروط است؛ یعنی اگر
نیاز به نصرت و یارگیری دارید ، باید شما هم به یاری دین من بیاید
و در راه من قدم بردارید! ان تنصرالله ینصرکم...2
اگه مرا یاد کنید من هم شما را یاد می کنم فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ3
نتیجه اش همین است که وقتی خدا به یاد کسی باشد یقیناً او آرامش دارد
چیزی که امروزه گمشه بشر است :أَلاَ بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ5
اگه زیادی نعمت می خواهید شرطش شکر گذاری است لئِن شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ
وَلَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ6
کفران نعمت غالباً با تهدید و به صورت ضمنی و تلویحی بیان فرمود ؛ ولی وعده
الهی و شکر الهی را صریح بیان فرمود.
دعااز شما اجابت از من ، من را در خلوت یاد کنید تا من شما را در جمع یاد کنم ، من
را در دنیا یاد تا شما را در آخرت یاد کنم ،مرا با جهاد یاد کنید تا شما را با هدایت یاد
کنم و.....
این تعامل مثل زدنی خداوند حاکی از لطف و محبت ویژه خداوند نسبت به بندگان است .
1- لغت نامه دهخدا
2- سوره محمد، آیه7
3-سوره ،بقره، آیه? 152.
4-سوره، رعد، آیه? 28.
یکی از ماه های که در طول تاریخ مورد توجه مردم بوده ،«ماه رجب» است.
یعنی قبل از اسلام که فضای حجاز به عطر اسلام معطر نشده بود، مردم احترام
ویژه ای برای ماه رجب قائل بودند، در زمان جاهلیّت منتظر بودند که ماه رجب
بیاید، حاجتهایشان را حالا روی همان عقیدههای خودشان درماه رجب بخواهند.
لذا این ماه نزد اعراب قبل از اسلام از ماه حرام به شمار می رفت که جنگ در آن حرام بود.
امااسلام طوری آن را جا انداخت که کمتر کسی در صدر اسلام پیدا می شد که
بهره ای از این ماه نگرفته باشد؛مثل روزه ، عمره رجبیه و...
پیامبر(ص) فرمود: « اِنَّ فِی الجَنّةِ قَصراً لایَدخُلُهُ اِلّا صُوّامُ رَجَب» به راستی در بهشت
قصری است که جز کسانی که ماه رجب را بسیار روزه داشتهاند در آن راه نمییابند.1
به هر حال خداوند در این ماه همه چیز را قرار داده است ، تمام ابزار آمرزش و پاکیزگی در این
ماه قرار دارد و از همه مهمتر اینکه خدا این ماه را وسیلهای قرارداده است که ما بتوانیم خودمان
را به خدا برسانیم و از نزدیک بودن با او لذت ویژه ببریم .
1-بحارالانوار، ج94، ص47
یکی از مشهور ترین معجزات در قرآن همان« شق القمر» است که
خداوند در قرآن می فرماید:اقْتَرَبَتِ السّاعَةُ وَ انْشَقَّالْقَمَرُ 1
یعنی با اشاره پیامبر گرامی اسلام ماه شکافته و دو نیم می شود .
اما اگر یک ذره ای در قرآن تامل شود این یک نمونه از باب «مشت نمونه
خروار است» .لذا هم «شق البحر» داریم ،زمانی که حضرت موسی ع
رود نیل را شکافت و دو نیم که تا از دست فرعون نجات پیدا کند .2
هم «شق الجبل» داریم زمانی که خداوند برای حضرت صالح کوه را شکافت
و از کوه شتر بیرون آورد که یک معجره بزرگ بود. هم «شق الحجر» آن هم
زمانی بود کهحضرت موسی ع با عصا بر سنگ زد و آن سنگ شکافته شد و
از آن 12 چشمه پیداشد .
هم «شق الارض » داریم آن هم زمانی بود که قارون خیلی حضرت موسی ع
را اذیت کرد و خداوند به زمین دستور داد که شکافته شود و فرعون را ببلعد .3
اینها نمونه ای از مجعزات شقی (شکافتنی) قرآن هستنند که سایر مجعزات نیاز
به تدبر بیشتری دارد .
پیام
پیام این قدرت نمایی خداوند این است که اگر کسی با خداوند در افتد لازم نیست
خداوند از آسمان یا منطقه دیگر لشکر کشی کند؛ بلکه با نزدیک ترین شی او را
گرفتار خواهد کرد .یعنی همه آسمان و زمین و خود افراد لشکر و ستاد فرماندهی
خداوند هستند و باید بسیار مراقب بود تا زمینه خشم خداوند ایجاد نشود که همه
منتظر فرمان الهی اند تا شکافته شوند.!!!!
2-قصص/سوره28، آیه40. فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِی الْیَمِّ
3-قصص/سوره28، آیه81.فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ اْلأَرْضَ
خداوند متعال در سوره مائده ،شاخصی برای افراد دو تابعیت را
به ما نشان می دهد که در تمام دوران ها مصداق واقعی دارند .
آیه «دو تابعیت ها» این است که می فرماید:
فَتَرَی الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ یُسَارِعُونَ فِیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشَی اَن
تُصِیبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَی اللّهُ اَن یَاْتِیَ بِالْفَتْحِ اَوْ اَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَیُصْبِحُوا
عَلَی مَا اَسَرُّوا فِی اَنْفُسِهِمْ نَادِمِینَ1
این آیه می فرماید: عده ای بیمار دل در کشور اسلامی هستند که
منتظرند که یک اتفاق در کشور بیفتد و از کشور فرار کنند ،یعنی
یک چشمشان به داخل و یک چشمشان به خارج است . از کجایی
آیه " دو تابیعت"استفاده می شود ، از «یُسَارِعُونَ فِیهِمْ» نفرمود که
«یُسارعون الیهم» یعنی قلباً با آنها هستند،یا نسبت به اوضاع کشور
بیتفاوت باشند، بلکه از حرف «فیهم » که ظرف است استفاده شده
یعنی خود را داخل در جمع آنها قلمداد می کنند.
گویا این آیه امروز نازل شده است ؛عده ای به دنبال احتکار ، نجومی و ...
هستند و کشور را از نظر اقتصادی با مشکل مواجه کرده اند و با خود می
گویند اگر کشور به هم ریخت ، چرا اینجا باشیم ؟ سریع خود را به آن
طرف مرزها می رسانیم و...
در حالی که خداوند با قوت و صراحت تمام می فرماید :
وَ اَ لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَاَسْقَیْنَاهُم مَاءً غَدَقاً
اگر استقامت کنید ما باران و وفور نعمت را به شما ارزانی خواهیم داشت !!!
1-کسانی که در دل هایشان بیماری [دورویی] است، می بینی که در دوستی با یهود و نصاری شتاب می ورزند و [بر پایه خیال باطلشان که مبادا اسلام و مسلمانان تکیه گاه استواری نباشند] می گویند: می ترسیم آسیب و گزند ناگواری به ما برسد [به این سبب باید برای دوستی به سوی یهود و نصاری بشتابیم]. امید است خدا از سوی خود پیروزی یا واقعیت دیگری [به نفع مسلمانان] پیش آرد تا این بیماردلان بر آنچه در دل هایشان پنهان می داشتند، پشیمان شوند.
2-سوره ی جن، آیه ی 16.
«جد» در لغت به معنی عظمت و علو است ،به پدر بزرگ هم جد
می گویند ؛زیرا دارای عظمت و بالایی و بزرگی است . درباره خداوند
هم به همان معنای علو و عظمت بکار می رود ...اما چرا این بحث در قرآن
مطرح شده است ؟ چون در بین جن ها هم گروهی بی عقل و بی سواد یا
کم سواد بوده و هست که برای خدا شریک ، فرزند و همسر قائل بودند و نسبت
به ذات خداوند افراط و تفریط می کردند :یَقُولُ سَفیهُنا عَلَی اللَّهِ شَطَطاً 1
شطط" (بر وزن وسط) به معنى خارج شدن از حد اعتدال و دور افتادن است،
لذا به سخنانى که دور از حق است، شطط گفته مىشود، و نیز به همین دلیل
حاشیه نهرهاى بزرگ که از آب فاصله زیادى دارد و دیوارههایش بلند است" شط"
نامیده مى شود .یعنی کسی که فکر کند خداوند دارای شریک یا فرزند و... است
از حق و حقیقت توحید فاصله ها دارد . لذا خداوند برای پاسخ به این تفکر غلط
جنی ها می فرماید: وَ أَنَّهُ تَعالى جَدُّ رَبِّنا مَا اتَّخَذَ صاحِبَةً وَ لا وَلَداً 2
بنابراین اینکه گفته شده که جدِّ خدا زیاد است؛ یعنی عظمت و شکوه او زیاد است و
منزه از فرزند و ...است.هر کسی که این طرز تفکر نسبت به خداوند داشته باشد ،
سفیه و کم عقل است اعم از جن و انسان باشد.!!!!!!!!
1-سوره جن ؛ آیه4
2- همان ایه 3
یکی از راه های که باعث تقویت حس دینی در نسل جوان می شود ،
به روز رسانی مفاهیم دینی است . اصرار دین بر این است که
خط فکری و عملی انسانها را تقویت کند که در حوزه اندیشه و انگیزه
کار فقط به دست خداست . عامل راه اندازی تقویت دینی یا ترس از
جهنم است یا شوق بهشت ، یا دوستی با خداوند است .1
خداوند هدف نهایی از بهشت و جهنم را دوستی با خود می داند .
تصویر سازی یا بروز رسانی این مضمون روایت مثل؛ باغ و باغبان
می ماند.
انسان وقتی به هر دلیل(تفریح ، ترس ، گرسنگی و...) به سمت باغبان رفت،
ممکن است که گاهی سرگرم دیدنی های باغ مثل ؛انواع میوه وسایر
لذائذ شود و باغبان را فراموش کند ، این در میان راه ماندن و نرسیدن به باغبان است .
نباید باغبان را فراموش کند؛زیرا باغبان را در باغ دیدن لذت بیشتری دارد و هدف اوست .
به این دلیل بعضی ها به بهشت می روند ، تا سرگرم سیب و پرتغال های بهشت شوند ؛
اما انسان عاقل بهشت را به خاطر بهشت آفرین می خواهند و دیدن خداوند در بهشت
و همنشینی با او کیف و لذت ویژه دارد .
لذا معرفت را هم به سه قسم خوفی ، شوقی و حبی تقسیم کردند .
چهره جهان امروزی چه داخل کشور و چه در خارج با ستم و ظلم در هم
تنیده شده است .از زیر میزی گرفته تا نجومی در داخل و کشتار و غارت و بازی با
احساسات مردم دنیا در خارج ، مردم را نگران و عصبی کرده است .
حال سوال اساسی بسیاری از عامه مردم این است ، آیا خداوند از این وضع با
خبر است ؟ چرا مقابله نمی کند ؟ ستمکاران تا کی باید حقوق ضعفا را
لگد مال کنند و کسی نباشد که آنها را سر جایشان بنشاند و از محرمان
حمایت کنند ؟ چرا عده ای بر زخم های مردم که ناشی از بی تدبیری خودشان است
نمک می پاشند؟ و ده ها سوال شبیه این در کوچه بازار به گوش می خورد؟
اما پاسخی که قرآن قرنها پیش بیان فرموده، گویا برای تسلی و خنک کردن دل
این نوع از مردم و تهدید آن قلدران کاخ نشین است . قرآن مجید می فرماید:
وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ ? إِنَّمَا یُؤَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فِیهِ الْأَبْصَارُ 1
یعنی اصلا در ذهنتان هم تصور نکیند که خداوند از کار ستمکاران غافل است و آنها را فراموش
و به حال خود رها کرده است . اگر آنها را فوری و اورژانسی عذاب نمی کند ، چون این دنیا میدان
آزمایش است و باید یک تایم برای آزادی انها در نظر گرفت بعد به حساب آنها خواهد رسید .
آن هم با چه حساب و کتابی !!!!
«تشخص» از ماده« شخوص» به معنای از حرکت افتادن چشم و به نقطه ای خیره شدن است .
یعنی از شدت ترس و وحشت چشمهایشان از حرکت باز می ایستد و به یک نقطه خیره می شود ،
وضعی که در دنیا مشابه و نمونه ندارد !!!!
1- ابراهیم آیه 42
یکی از دوران سخت و طاقت فرسای صدر اسلام ، دوره ای بود که
پیامبر اسلام و یارانش در شعب ای طالب با بدترین تحریم های
اقتصادی و سیاسی را گذراندند .
در انقلاب اسلامی هم دوران سخت و طاقت فرسایی از طرف استکبار
جهانی بر این مردم انقلابی وارد شد که واقعا « شعب ابی طالب»بود .
در بیرون مرزها جنگ تحمیلی از طرف صدام و حامیانش و از درون هم
شورش خلق ترکمن ، خلق کرد ، خلق عرب و... و از طرفی ترور شخصیت
های درجه یک نظام ، کشور را در وضع بسیار بدی قرار داده بود .
با این اوصاف تحریم ظالمانه اقتصادی و پایین آوردن قیمت نفت مزید بر علت
شده بود .!!!
یک معجزه در این دوران این که بودجه کشور روی بشکهای24 دلار را
بستند و مجلس هم تصویب کرد. گفتند: این 24 دلار ؛ هشت دلار صرف جنگ،
هشت دلار هم صرف بودجه جاری، هشت دلار هم صرف عمران و آبادی.
سه تا هشت تا 24 دلار.
آنها توطئه کردند، ذخایر نفتیشان را بیرون آوردند تا نفت بشکهای
هشت دلاررسید! ما با 24 دلار بودجه را بستیم، نفت هشت دلار، با هشت
دلار هم جنگ تامین شد، هم بودجه جاری مملکت، این معجزه نیست؟!
معجزه حتماً عصایی باید تبدیل به اژدها بشود؟ تازه نفت را نمی خریدند وکشتی ها
را بیمه نمی کردند و حتی در بعضی موارد نفت 5 دلار به فروش می رفت .!!!
امروز از دوران شعب ابی طالب گذشتیم در مرحله فتح الفتوح هستیم ،
چند مدیر ضعیف و خسته را فقط نبینیم !!! با لطف خداوند و دعای بقیه الله
این دوران هم سپری خواهد شد و روی سیاهیش برای....
در بین گروه های خونی ، گروه خونی O + میتواند به هر گروه خونی
مثبت، یعنیO + ، A +، B +، و AB + خون اهداء نماید. از این رو، افراد
با گروه خونی O به عنوان اهداء کنندگان جهانی شناخته میشوند.
لذا گروه خونی O عمومیترین انتقال دهنده نوع گروه خونی میباشد.
یعنی خیرشان به همه گروه ها می رسد .!!!!!!!
امام حسین علیه السلام در بین بزرگان دین مثل گروه خونی o است که در
تمام اوقات اعم از شادی و عزا زیارتش مستحب است . و ایامی که متعلق
به سایر ائمه است باز زیارت امام حسین ع مستحب است . مثلا نیمه شعبان
شب جشن و متعلق به امام زمان عج است ولی زیارت امام حسین ع مستحب
است . شب قدر که عزای امام علی علیه السلام است باز زیارت امام حسین ع
سفارش شده و در سایر ایام ...
همان طوری که گروه خونی o عمومی و لابشرط گروه خونی هاست ، کشتی نجات
امام حسین ع هم برای سایر مذاهب اعم از سنی و مسیحی و... را لا بشرط است .
و به محض نیاز از مذهب و ...سوال نمی شود و نجات می دهد ولی بقیه ائمه به
بشرط شی ، نجات می دهند ؛ یعنی شخص باید ولایت آنها را دارا باشد تا مورد
توجه یا شفاعت و...قرار گیرد مثل گروه خونی AوB....
این خصوصیت امام ویژه و مختص به خودش است، همان طوری که نحوه شهادتش،
ویژه و منحصر به فرد است . لذا خداوند هم توجه خاص و ویژه ای به زائران آن
حضرت دارد.